måndag 6 april 2009

On our way to Babylon

Förra veckan, ironiskt nog på första april, togs ytterligare ett steg på den stig mot det Big Brother-samhälle som vi länge har vandrat. Ipred-lagen infördes och numer har storföretagen inom musik-och filmindustrin rätt att gå direkt til internetleverantören och begära uppgifter om vem som sitter och trycker på en viss IP-adress. Något som inte ens polisen har befogenheter att göra. Med den informationen i sin ägo kan sedan bolagen utöva utpressning a la Cosa Nostra, "betala ditten, annars stämmer vi dig på datten". Inte helt demokratiskt i mina ögon, att det inte heller varit någon folkomröstning, i en trots allt så viktig fråga, gör inte saken bättre.

När ska storföretagen inse att det dom gör är som att försöka få en bra låt spelad på Mix Megapol, totalt omöjligt. Denna industri har alltid varit konservativa bakåtsträvare, var samma sväng när CD-skivan kom, musikbranschen skulle dö. Men den blomstrar och frodas mer än någonsin. Istället för att jobba mot utvecklingen så måste dom främja den, måhända att det redan är försent, men ju längre dom väntar desto svårare kommer det att bli att få folk att betala för kulturen igen.

Personligen kan jag nog inte ens föreställa mig hur mitt liv skulle ha sett ut om jag inte med hjälp av fildelningen fått upp ögon och öron för den musik jag idag lyssnar på. Förmodligen skulle jag varit värsta sortens
Mix Megapol-sucker och lyssnat på E.M.D. och Lady Gaga dagarna i ända.

Musiken har påverkat hela mitt sätt att se på livet.
(Tilläggas ska väl att jag även köper skivor, sällan nyutgivna än dock äldre som nu reas ut till kalaspriser.)

Får ursäkta den blondinbella-twisten som inlägget tog, ska försöka att inte upprepa detta.

Begreppen kan vändas på ända när friheten ska försvaras
Allting du gör kommer analyseras och sparas,
Integriteten ingen vill bevara den
Storebror ska ha koll på dina förehavanden,
Men håll huvet högt och vägra syster och broder
När staten vill skydda dig med skrämsel- och tvångsmetoder,
Tänk och gör motstånd låt dom inte knäcka dig så lätt
Dom sitter på makten men dom har jävlar inte rätt

2 kommentarer:

Igor sa...

Aha! nu har jag ju hittat en till blogg som jag vill följa och där med fördubblat antalet..

Och dessutom kan jag följa blondinbella utan att behöva gå in på sidan ifråga..(och där med slippa smutsa ner min webläsare?)

Mvh
/Igor

p.s. Allt åt alla NU!

Svenneblondin sa...

Kul å höra.

Spread the word!